Mapa marzeń

Dzień dobry wszystkim. :)

Bardzo dawno nie było wpisów z cyklu "styl życia", dlatego dziś wpis opatrzony właśnie tą etykietą.

Co to jest mapa marzeń?

Mapa marzeń jest to wizualne przedstawienie naszych planów w najbliższym czasie. Dlaczego jest taka ważna dla osoby, która ją tworzy? Ponieważ potrafi zobrazować nasze wymarzone życie, cele, które mamy zamiar osiągnąć. Wykonuje się ją na tak zwanej siatce bagua - jest to kwadrat podzielony na dziewięć pól. Każde pole zapełnia się graficznymi symbolami, które mają przedstawiać różne obszary naszego życia. 

W jaki sposób ją wykonać?

Sposób wykonania takiej mapy może być dowolny: można wykonać ją manualnie na dużym arkuszu papieru, rysując, wklejając odpowiednie zdjęcia z gazet. Można też wykonać ją w programie graficznym i na wykonaną siatkę nanieść inspirujące zdjęcia.

Czym się kierować przy wyborze odpowiednich zdjęć?

Przede wszystkim mają to być takie inspirację, które nie pozwalają nam o sobie zapomnieć. Zdjęcia, od których nie możemy oderwać wzroku, które nas pozytywnie nastrajają.

Co zawiera siatka bagua?

Spotkałam się z kilkoma wariantami takiej mapy marzeń (jeśli chodzi o nazwy poszczególnych pól), ale tak naprawdę interpretacja jest bardzo podobna. Ja swoją wykonałam według poniższego wzoru, który jest połączeniem dwóch innych map marzeń znalezionych w Internecie.

Mapa marzeń

Jest to szablon nad którym pracowałam przez weekend, dlatego zawiera przedział czasu, w którym zamierzam poczynić pewne kroki do tego, by przybliżyć się do moich celów.

1. Inwestycje / bogactwo / pieniądze: w tym kwadracie powinny znaleźć się wszystkie nasze plany, które wiążą się z wydatkami. Mogą to być duże zakupy, jak kupno mieszkania czy samochodu, ale może to też być zakup kursu, wymarzonej luksusowej torebki. Jednym słowem wszystko to, co jest marzeniem materialnym. Może to być również określona kwota - tak zwana poduszka finansowa, którą chcemy odłożyć na czarną godzinę. 

2. Inspirująca osoba: to miejsce na wklejenie osoby, którą się inspirujemy, autorytetu w danej dziedzinie (na przykład początkujący aktor umieści tutaj zdjęcie swojego idola, który przyczynił się do tego, że jego kariera zawodowa poszła w kierunku artystycznym). To może być ktoś, kto imponuje nam swoją mądrością, ktoś, kto odniósł sławę.  Inspirującą osobą może być również członek rodziny, przyjaciółka, koleżanka.

3. Związek: ten kwadrat przeznaczony jest tylko na miłość. Wklejamy tutaj zdjęcie wymarzonego partnera / partnerki, a jeśli jesteśmy już w związku / małżeństwie to możemy skupić się nad problemach, jakie są w nim, na tym, jak chcielibyśmy wyglądać dla naszej drugiej połówki.

4. Przyjaciele / podróże: podróże mogą być również w kwadracie materialnym, jako bardzo duży wydatek finansowy (na przykład wylot do USA), ale mogą być również tutaj. Ja ten kwadrat przeznaczam na te mniejsze wyjazdy oraz na spotkania z najbliższymi osobami.*

*ze względu na to, że moja mapa marzeń będzie dotyczyła najbliższych trzech miesięcy, zamieniłam sobie ten kwadrat na starość, ponieważ dla mnie inwestycja w moje zdrowie jest bardzo ważna. Od lat powtarzam sobie, że chciałabym na starość zachować pełną sprawność zarówno umysłową, jak i fizyczną. Dlatego też tutaj skupiam się na celach, które pozwolą mi je osiągnąć. Nie ukrywam, że przez ostatnie dwa lata pandemii zaniedbałam niektóre sprawy zdrowotne (na szczęście nie wszystkie) i teraz muszę je "nadrobić" kolejnymi wizytami i badaniami.

5. Ja: to trochę nawiązanie do powyższego kwadratu, ale w teraźniejszym czasie. Dotyczy on obecnego stanu zdrowia, ale też samopoczucia. Jest to tak naprawdę najważniejszy kwadrat, ponieważ pozwala nam skupić się na sobie w danym momencie. Należy tutaj wkleić zdjęcie siebie (albo osoby, która najbardziej wizualizuje to, jak chcemy wyglądać), a później dorysować to co chcemy osiągnąć w kategorii zdrowia, witalności, czy wyglądu. 

6. Rodzina: ten kwadrat symbolizuje nasze pochodzenie, a także nasze autorytety oraz wartości jakie wynieśliśmy z domu. Można tutaj "popracować" nad relacją z rodzicami / dziećmi. Można również zastanowić się nad planami dotyczącymi założenia rodziny.

7. Rozwój osobisty: to tak naprawdę wiedza i nauka. Jest to obszar, w którym będziemy chcieli poszerzać nabytą już wiedzę lub nabywać nowe umiejętności. 

8. Praca, kariera: ten kwadrat powinien zawierać wszystko to, co chcemy osiągnąć w obszarze zawodowym. Pozwala zaplanować naszą własną ścieżkę kariery.

9. Pasje: hobby i kreatywność. Jest to miejsce, w którym rodzą się nasze pomysły. Niektóre mapy marzeń w tym kwadracie mają również miejsce na planowane dziecko, ponieważ jest to kwadrat związany z rozrywką, zabawą. 

Moja mapa marzeń jest już gotowa w całości i patrzy na mnie z mojego komputera. :) A jak Wasze mapy marzeń? Robicie, znacie?

Do następnego!






Komentarze

  1. Nie słyszałam o mapie marzeń. To ciekawy pomysł na samorozwój, który mi się podoba.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mapa myśli tak, ale o mapie marzeń nigdy nie słyszałam. Brzmi ciekawie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O widzisz, to dla mnie mapa myśli jest nowością - nie słyszałam nigdy o niej.

      Usuń
  3. Witam serdecznie ♡
    Chyba coś kiedyś słyszałam o takiej mapie, ale teraz nie potrafię powiedzieć kiedy, gdzie, w jakich okolicznościach. U Ciebie dowiedziałam się o niej wszystkiego, kiedyś tylko migła mi przed oczami. Sama nigdy nie robiłam czegoś takiego, myślę że to fajny pomysł, który wart jest wypróbowania :)
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie, że wart wypróbowania, a jeśli spełnisz chociaż jedno marzenie z mapy, to już w ogóle super. :)

      Usuń
  4. Słyszałam kiedyś o takiej mapie. U mnie to nie jest takie proste, bo marzenia zmieniają się :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie też się zmieniają i u wielu osób pewnie też, dlatego mapę robi się w najdłuższym okresie na rok, w najkrótszym na kilka miesięcy - jeśli marzenia są w tym czasie osiągalne.

      Usuń
  5. Fajny pomysł ;) Ja mapy nie robię, ale planuje sobie co chcę osiągnąć w ciągu najbliższych np. 3 lat. I oczywiście staram się to osiągnąć a nie pozostawić tylko w sferze celów bez pokrycia :D
    Pozdrawiam!
    Mój blog: Wildfiret

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mapa marzeń ma podobny zamysł, chodzi o zaplanowanie celu w życiu do, którego chcemy się zbliżyć przez najbliższy rok lub który chcemy osiągnąć. Ja przestałam planować na tak długie okresy. U mnie maks to rok, nie dłużej.

      Usuń
  6. Ciekawa taka mapa :) fajnie można sobie fajnie te plany i marzenia zapisać, usystematyzować i bardziej "zobrazować" a przede wszystkim... nie zapomnieć! :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Robiłam mapy marzeń nieświadomie jeszcze jako dziecko :) Wycinałam z gazet co mi się podobało i robiłam kompozycje obrazkowe co chcę mieć. Dziś wiadomo więcej priorytetów i jeszcze wartości.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oooo wiesz, że ja też tak robiłam, ale w nastoletnim okresie? Takie wycinki wklejałam do mojego kalendarza z młodzieżowych czasopism. :D To były czasy!

      Usuń

Prześlij komentarz